Omed.bg
Позвънете ни: +359 885 916 588
реклама


Ковид открадна обонянието Ви. Опитайте тренировка за възстановяване на обонянието

 
Ковид открадна обонянието Ви. Опитайте тренировка за възстановяване на обонянието

Тъй като коронавирусът продължава да се разпространява има все повече хора, които или са загубили обонянието си след като са се заразили с COVID-19 или се борят с паросмия, обезпокоително разстройство, което кара преди това нормалните миризми да развият нов, често неприятен аромат. Хора, които са имали COVID-19 споделят: „Всичко или има вкус на белина, или няма никакъв вкус“. „Мисля, че забравяш каква част от живота ти са мириса и вкуса докато не изчезнат.“ Лекарите препоръчват обучение за обоняние за пациенти с продължителни проблеми с обонянието.

Метаанализ публикуван през септември установява, че до 77% от тези, които са имали COVID-19 споделят за някаква форма на загуба на обоняние в резултат на инфекцията. Препоръчваното лечение за тези състояния е тренировка за възвръщане на обонянието. Но как точно го правите и защо трябва да се притеснявате? Разговор с няколко експерти разяснява процеса.

Какво е тренировка за обоняние?

Тренировките за обонянието са по-близки до физиотерапията за носа включваща многократни повторения. Включва подушването на няколко мощни аромата два пъти на ден, понякога в продължение на месеци, за да стимулира и възстанови обонятелната система или поне да й помогне да функционира по-добре.

„Това не е бързо решение. Трябва да се справиш с него“, споделя Криси Кели, член на Глобалния консорциум за хемосензорни изследвания и основател на AbScent, организация с нестопанска цел базирана в Англия и Уелс, която предлага подкрепа и образование на хора по света, които имат нарушения на обонянието.

Ако са изминали няколко седмици откакто сте загубили обонянието си и то не е започнало да се връща тогава има смисъл да започнете тренировка за обоняние.

Когато обонянието Ви започне да се връща това може да се случи постепенно, а не изведнъж. Отначало ароматите могат да изглеждат изкривени или фалшиви.

Учените все още научават за всички механизми чрез които коронавирусът засяга обонятелната система, но те вярват, че паросмията (симптом, при който пациентите изпитват променени и обикновено неприятни аромати) възниква тъй като нервните пътища от носа към мозъка са били нарушени.

За повечето хора паросмията е симптом на възстановяване и затова експертите смятат, че обучението и тренировката за обоняние може да бъде от полза докато продължавате да се лекувате.

Защо да изберем тренировка за обоняние?

Дори и да сте съкрушени, че сте загубили обонянието си може би си мислите: "Наистина ли трябва да включа тренировка за обоняние? Няма ли обонянието ми в крайна сметка да се върне съвсем от само себе си?"

За много хора обонянието изглежда се връща в рамките на седмици след заразяването.

Изследване на пациенти от 18 европейски болници установява, че сред 1363 пациенти с коронавирус с обонятелна дисфункция повечето са възстановили обонянието си в рамките на два месеца и 40% са възвърнали способността си да усещат ароматите в рамките на две седмици.

Всички пациенти били насърчавани да следват две ежедневни тренировки за обоняние у дома, каза д-р Джером Р. Лечиен, професор по отоларингология в Университетската болница в Брюксел и един от авторите на изследването.

Въпреки, че не е ясно колко пациенти са провели обучението почти една четвърт все още изпитват дисфункция на обонянието 60 дни след появата на техните симптоми.

До шест месеца 95 процента от пациентите са възстановили обонянието си.

Все още не са публикувани стабилни проучвания изследващи ефикасността на тренировката за обоняние сред излекуваните от COVID-19. Няколко проучвания обаче демонстрират, че тренировките за обоняние могат да помогнат на хората, които са загубили част или изцяло обонянието си от други вирусни заболявания като инфекции на синусите. Затова се счита за най-добрият вариант за тези, които вече не могат да усещат аромати след заразяване с COVID-19.

Преди да започнете тази тренировка е разумно да изключите други условия, които биха могли да повлияят на обонянието Ви.

„Наскоро видях някой, който имаше нарушено обоняние след COVID-19 и се оказа, че имат възпалителни полипи в носа“, казва д-р Сантош К. Сивам, специалист по уши, нос и гърло и асистент в Медицинския колеж Бейлър в Хюстън. След като премахнал полипите, които не са били свързани с COVID-19 обонянието на пациента се подобрило значително.

Как да избирате своите аромати?

За начало изберете четири аромата, които са Ви познати и които предизвикват силни спомени, казват експертите. Това са ароматите към които ще се придържате през началната фаза на обучението си. Може би един от тях е ароматен шампоан, любим одеколон или лимони от дървото във Вашия двор. Запален готвач например може да използва определени подправки. Алтернативно „някои хора са имали много успехи с неща, които миришат лошо“, каза д-р Далтън.

В даден момент от времето на тренировката си за обоняние управител на ресторант използвал развалено мляко. Друг пациент гаси свещ всеки ден и се опитва да помирише дима. Ако това не Ви звучи привлекателно можете да изберете да закупите комплект етерични масла: класическите аромати са роза, евкалипт, карамфил и лимон.

Ако Вие изберете масла според Вашето предпочитание и искате да ги помиришете директно от отворения контейнер първо помолете някой, който няма проблем с обонянието да опита. След това попитайте дали човекът може лесно да помирише аромата когато ароматът е на няколко сантиметра под носа му. Някои контейнери имат толкова малки отвори, че може да е трудно да се получи добър аромат.

В процеса избягвайте попадането на някое от маслата върху кожата ви, тъй като те са силно концентрирани.

Как работи тренировката за обоняние?

Няма един универсален начин за преминаване на тренировката за обоняние, но експертите предлагат подобни съвети и препоръчват:

Докато правите това правeте кратки подушвания, вместо дълбоки вдишвания, „подушвания на зайчета“. Докато усещате ароматите често помага да погледнете снимка на това, което миришете, каза д-р Никълъс Р. Роуън, асистент по отоларингология по хирургия на главата и врата в Университетското училище по медицина Джон Хопкинс в Балтимор.

След това се опитайте да си представите колко Ви е харесвал или как сте усещали този аромат „Това не е просто актът на помирисване на нещо, но е и този вид съзнателно представяне на това как мирише когато го ядете например или когато го поставите върху кожата си, ако това е лосион. Просто прави процеса по-приятен като го продължите“, казва д-р Далтън. Миризмата на нещо, което е свързано със спомен или емоция е идеално, защото мозъкът играе толкова голяма роля в начина по който възприемаме миризмата.

Колко време трябва да го правим?

Обикновено лекарите съветват пациентите си да тренират обонянието два пъти на ден в продължение на три месеца. „Продължавайте да тренирате една година, ако трябва“, каза д-р Томас Хумел, изследовател  в катедрата по оториноларингология в Техническия университет в Дрезден, Германия, чиято работа предоставя информация за използваните в момента методи за обучение на обоняние по света.

Успехът на обучението зависи от различни фактори, включително вашата възраст. Като цяло по-младите хора възстановяват обонянието си след вирусно заболяване с по-висок процент от възрастните хора. Това е отчасти защото възрастните хора са склонни да имат по-малко обонятелни рецепторни неврони, клетките, които откриват и предават информация за миризмите на централната нервна система и техните рецепторни неврони не се регенерират толкова бързо. Когато си по-възрастен, всичко става по-бавно.

Как да останем мотивирани?

Както при всеки процес, който не дава незабавни резултати може да Ви е трудно да се придържате към плана. „Това е много разочароващо за пациентите. Те търсят тази грижа, защото не могат да усещат аромати и миризми и искат тя да бъде сигурна и бърза. Д-р Роуан казва: "Ние ги съветваме използвайте тази сензорна функция, която нямате. Това е най-доброто нещо".

Той предлага да се използва календар, за да се записва всяка тренировка за аромати и да се изгради навик. Воденето на дневник също може да бъде полезно, за да можете да си правите бележки за това което изпитвате по време на всяка сесия. Уебсайтът на AbScent предлага приложение наречено Snif, което може да Ви помогне да проследите напредъка си. Ако не познавате много хора, които имат нарушено обоняния помислете дали да не се присъедините към онлайн общност за подкрепа и вдъхновение. Групата AbScent във Facebook за хора с Covid-19 е нараснала до над 25 000 души.

https://www.nytimes.com

Беше ли полезна тази статия? Моля, споделете я с приятели и ни подкрепете. Така ще можем да правим здравето по-достъпно. Благодаря!

2395

реклама

Коментари



реклама


Свързани статии